Wednesday, February 24, 2010

Biz VS Makan Gaji

Wednesday, February 24, 2010 |
Kalau diperhatikan budaya kita hari ni especially buat graduan-graduan IPT terutama universiti awam ni, sekadar mind-set nya sekadar belajar, grad & keluar keja dengan orang. Ntah laa, aku cam kurang setuju dengan mind-set camtu. Mungkin sebab ku dah keja, so rasanya cam dah penat laa keja makan gaji nih...

Bukan ku nak condemn keja makan gaji, tapi sampai bila ??? Kalau ada yang bernawaitu lepas tu nak keja sendiri, buka bisnes & belajar-belajar jadi tokey, yang tu aku sokong.. Kita masuk tempat keja orang dulu, pastu belajar-belajar, ambil pengalaman company orang, lepas tu bila rasa dah mampu survive sendiri, quit kerja, buka la bisnes sendiri! Baru mantopp!

MAKAN GAJI
Tapi  banyak jerk aku tengok, walaupun tau kerja makan gaji ni tak berbaloi, penat dan segala mak nenek lagi, tapi nak jugak depa stay, rela tunggu kena maki, marah semata-mata gaji per hari tak sampai RM 100 tu...

" Standard ler, kita kerja dengan orang..."

Haaaa ! tu yang aku kurang gemar tu..!

Ntah, tak berbaloi ku rasa. Lain laa kalau gaji sehari tu dua, tiga ratus.. Mau jugak aku tunggu.. ngeee~

KELEBIHAN SEORANG GRADUAN
Ku rasa kita ada knowledge yang ku rasa bermacam-macam serta boleh dimanfaat dan digunapakai untuk kita mulakan bisnes sendiri.. Alaaa, jangan buat bisnes yang kita sendiri pun tak mahir.. Macam cikgu, buat ler bisnes tuisyen kaa buka nursery budak ker.. Yang bidang sains, awal belajar-belajar buat part-time job macam belajar tulis-tulis tesis ker, lab testing ker.pastu belajar-belajar buat sendiri, buka lab ker,buat proposal projek tesis kaa, patenkan dan jual juta2 haHA Dan bidang favourite aku, engineering tu, belajar2 lak jadi kontraktor.. Semua cabang engineering; samada civil, mechanical or electrical tu semua boleh jadi kontraktor tau! Kita aja tak tau semua tu..

Tu yang aku kesalkan.


STANDARD GEN MELAYU
Otak orang Melayu ni banyak nak yang mudah aja.. Kalau kerja dengan orang, hujung bulan dapat gaji.. Keja sendiri, ujung bulan kaa awal bulan kaa tengah bulan kaa , semua sama aja.. tak keja, tak berasap laa dapur tu..


Tapi untuk itu aku ada satu usul..



JANGAN KAWIN MELAINKAN DENGAN ORANG GOMEN!

Huraian : Depa ni confirm dah tiap2 bulan gaji akan masuk! hujung2 bulan pow lerr duit diorang haHA Tapi ingat, teori ni valid pada yang bujang aja..Yang nak kawin tambah tu, tanya yang kat rumah tu dulu..

Bukan apa, memang diakui keja sendiri ni risiko tinggi. Tapi mau berani dengan tak jer laa.. Silap2 tak berasap dapur berbulan2 kalau salah cara bisnes.. Tapi insyAllah antara mau dengan tak aja. Sebab Nabi SAW sendiri pun ada pesan, " 9/10 rezeki di dunia adalah (dengan) berniaga.." Bukan aku kata tau!


KESIMPULAN
Banyak sangat sebenarnya yang kita boleh buat kalau nawaitu kita betul untuk jadi businessman nie.. Nanti laa aku cerita lain.. Kalau aku mampu, aku try list-down apa jenis bidang keja yang boleh kita semua ceburi..Tapi takut tak termampu ler sebab baaaannyyyaaaakkkkk sangat nak list  tu..


Sedikit coretan, sekadar perkongsian.







P/s : abang2 aku pun semua makan gaji jer..heHE


Related Posts




Tentang-Aku

My photo
kata salah ! tak kata salah ! dunia-oh-dunia !

MyPersonality

Click to view my Personality Profile page

Arkib

 
Copyright © dunia-oh-dunia ! | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog