Sunday, January 3, 2010

Kisah mamak cendol

Sunday, January 3, 2010 |


Tengah hari tadi aku pekena cendol.

" Mamak ! cendol biasa satu, pasembor biasa satu ! "

Tup tup , tak sempat ku landing, cendol sudah sampai.

Baru dua suap cendol ku sedut, pasembor pulak sampai .


" Hebat ! Cepatnya ..! " getus hati kecil ku. ( Format ayat karangan SPM )


BERFIKIR CARA ORANG BISNES BERFIKIR

Inilah perkara yang orang Melayu perlu fikir sebelum buka perniagaan. Tak kisahlah berniaga di pasar malam atau di tepi, mahupun ingin membuka kedai makan bertaraf restoren.

MASA !

Pelanggan datang untuk makan dan minum. Bukan untuk menunggu.

Bagi aku, sebenarnya aku agak particullar bab-bab masa ini. Maaf cakap, aku prefer ke kedai map-le lagi kalau sekadar nak makan roti canai atau capati berbanding kedai makan orang Melayu. Bukan soal sedap lagi di kedai map-le tu, tapi yang sebenarnya aku tak gemar menunggu; especially bab-bab perut makan nie.

Ada juga kawan-kawan aku yang kalau kedai favourite depa, tunggu sampai 40 minit - sejam pun boleh. It's up to you laa, tapi aku minta maap.. Banyak keja lagi aku boleh buat.


TOLONG ORANG MELAYU (?)

Ada yang kata, "biaq pi laa, kita tolong 'orang kita' juga..."

Sorry beb, bab-bab tolong orang Melayu , aku minta maap siap-siap. Itu dah cara aku. Bagi ku , kita nak tolong 'orang kita' pun bersebab. As I said early (chewah ber-omputeh pulak) , kita banyak kerja hendak dibuat. Dan peluang kita untuk makan & minum ketika itu, hanyalah beberapa ketika.

Kalau sudah tunggu orang ambil order pun dah sepuluh minit, tunggu dia masak pun dah 20 minit, pastu kita nak makan pulak 10 minit, sekurang-kurangnya hampir 40 minit atau lebih kita bazirkan di situ. Tu tak masuk bab nak cari parking dan kerusi-meja lagi. Dibuatnya orang penuh kedai, so sekurang-kurangnya hampir sejam kita terbazir di kedai makan tu aja..

Sanggup ka ? Tu baru makan tengahari. Untuk makan malam, cuba darabkan sehari saja sekurang-kurangnya tak kurang dari 2 jam kita habiskan dekat kedai makan tu saja. Kalau sebulan ?? Kalau setahun ???

Tak sanggup eden !


'CUSTOMERS ALWAYS RIGHT'

Bukan hendak budayakan perangai orang barat, tapi itulah kebenarannya. Budaya orang Melayu (baca : Melayu ; bukan Islam tau)  ni sebenarnya makin lama makin terhakis dari yang sebenarnya.

Tokey kedai berlagak macam bagus seolah-olah dia sahaja yang berniaga di situ. Kita kena ingat kuasa pelanggan. Bukan dipinta supaya hormat macam orang Jepun setiap kali pelanggan datang, tapi at least hormatilah hak pelanggan tu. Alaa, kita hormat orang, orang akan hormat kita dua kali , tau!

Percayalah!


BAB PALING LEMAH 

Cuma satu saja kekurangan map-le nie.

Mahal !

" Kira mamak .... "

" EMPAT RINGGIT EMPAT PULUH SEN saja. "


glupp !~


PENUTUP


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيم ٍ

تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

10 . Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih?

11. (Iaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.


Related Posts




Tentang-Aku

My photo
kata salah ! tak kata salah ! dunia-oh-dunia !

MyPersonality

Click to view my Personality Profile page

Arkib

 
Copyright © dunia-oh-dunia ! | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog