Thursday, September 16, 2010

Isu Hari MALAYSIA~

Thursday, September 16, 2010 |

Credit :

"Sambutan" Hari Malaysia Yang Ke-2

Hari ni 16hb. September, 2010... Negara Malaysia hari ini menyambut ulang tahun penubuhan Negara Malaysia yang ke 47 tetapi rakyat Malaysia menyambutnya bagi kali yang ke-2. kali pertama ialah pada tahun lepas dan tanpa kita sedar sebelumnya, 45 tahun rakyat Negara Malaysia telah ditipu oleh KERAjaan pemerintah dan disajikan dengan hari kemerdekaan 31hb. Ogos setiap tahun.

Rakyat dari Sabah dan Sarawak selama 45 tahun menjadi bodoh tidak tahu sejarah Negeri masing-masing. sangka mereka, Sabah dan Sarawak sedia berada dalam Malaya sebaik saja Malaya Merdeka pada 31hb. Ogos, 1957. jadi... semua orang menyanyikan lagu arwah Sudirman beramai-ramai ambil berpegang tangan dalam keadaan bodoh sebodoh bodohnya.

Pakcik-pakcik dari Sabah dan Sarawak yang dulunya duduk dihulu-hulu kampung dikawasan pedalam Sabah dan Sarawak akan tergaru-garu kepala yang tak pening sebab keliru dengan apa kejadah sambutan yang sedang berlaku didepan mata mereka.

Sebabnya selama ini mereka mungkin tak pernah tahu apa itu hari Malaysia atau hari penubuhan Negara Malaysia... yang mereka tahu cuma hari Merdeka. kibar, kibar bendera, lepas tu jerit kuat-kuat - Merdeka..! Merdeka..! Merdeka..! persis Tunku Abduk Rahman...

Kawan aku yang duduk dekat Sibu, Sarawak baru je lepas talipon aku kelmarin bertanyakan apa itu Hari Malaysia... umur kawan tu sekarang 28 tahun, dah berumahtangga dan ada 3 orang cahayamata. katanya seumur hidup dia, baru minggu ni dia dengar "hari Malaysia". masa duduk dekat sekolah dulu dan masa duduk dalam Universiti dulu dia tak pernah tau apa itu "Hari Malaysia".

Katanya mata pelajaran Sejarah ada jugak cerita sikit pasal hari penubuhan Negara Malaysia, tapi tak detail macam yang dia baru dengar sekarang. subjek tu cuma sebut - Malaya tukar jadi Malaysia pada 16hb. September bla bla bla tapi tak detail. aku pun tak reti nak terang sebab apa sebab aku tak mengaji Universiti.

Lain-lain bab sejarah Hari Malaysia aku malas nak sembang sebab akan sakitkan hati banyak pihak terutamanya geng-geng UMNO/BN yang tak kan mengaku kerja mereka menafikan Sabah dan Sarawak dalam penubuhan Negara Malaysia selama ni.

Nasib baik jugak pada tarikh yang sama 2 tahun dulu di Pakatan Rakyat menyambut Hari Malaysia di Stadium Kelana Jaya secara bear-besaran, kalau tidak... sampai hari ni la rakyat Malaysia tak tau apa itu hari Malaysia.




SELANJUTNYA, BACA SINI >>>

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dulu "Kondem". Hari Ni - Cutiii...!!!


1- ARKIB UTUSAN: 02/09/2008 - Cuti 16 September tidak wajar dipolitikkan.

Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Noraini Ahmad ketika dihubungi berkata, cadangan pemberian cuti umum pada 16 September tidak sesuai kerana negara ini sudah pun mempunyai cuti kemerdekaan iaitu pada 31 Ogos. ”Lagi pun negara ini sudah mempunyai terlalu banyak cuti umum, bagi saya memadai dengan cuti 31 Ogos,” katanya. Jelas beliau, pemberian cuti umum yang terlalu banyak tidak elok untuk produktiviti pekerja dan ia sudah memadai dengan cuti umum yang sedia ada.

2 - ARKIB UTUSAN: ruangan SMS - 04/09/2008.

JANGAN pengaruhi kami yang berpendapatan rendah ini dengan ‘agenda’ anda. Anwar, 16 September adalah hari mencari rezeki, cukuplah dengan cuti umum 31 Ogos.

BOSAN, KENAPA pula kelepasan am pada 16 September? Kalau semua sudah cuti siapa yang akan hadir majlis ‘angkat sumpah’ PM baru kononnya? - HAMID JB

SAYA harap lenyapkan angan- angan hendak jadikan 16 September cuti umum. Mungkin ramai yang setuju dapat cuti tambahan terutama bagi pekerja sektor awam dan swasta. Buat apalah beria-ia sangat mahu membazir masa - 0199919XXX

SAYA amat setuju dengan penulis Zaini Hasan di ruangan Cuit Utusan Malaysia semalam. Isunya I0 September, bukan I6 September. Ramai orang cuba melupakannya. Jangan lupa kata pepatah, pelanduk yang lupakan jerat tapi jerat tak lupa pelanduk - 0194434XXX

TINDAKAN Nik Aziz menyokong cuti pada 16 September amat memalukan, tidak ubah seperti lalang ditiup angin - MAN ENDA

NAMA pun pembangkang. Apa yang kerajaan BN buat semuanya tak betul! Jadilah pembangkang yang berkarisma seperti Tan Chee Koon, Lee Lam Thye dan Asri Muda.

3- ARKIB: 04/09/2008 – Cuti 16 September hanya muslihat Anwar.

KUALA LUMPUR 3 Sept. – Langkah Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim menggembar-gemburkan bahawa tarikh 16 September wajar diisytiharkan sebagai cuti umum merupakan satu bentuk muslihat untuk membeli ‘perasaan’ rakyat Sabah dan Sarawak.

Presiden Parti Liberal Demokratik (LDP), Datuk Liew Vui Keong berkata, Anwar cuba menarik perhatian masyarakat di kedua-dua negeri itu dengan sengaja menjadikan tarikh kemasukan Sabah dan Sarawak ke dalam Persekutuan sebagai agenda perjuangannya.

Beliau bagaimanapun yakin rakyat Sabah dan Sarawak matang untuk menilai perilaku Anwar yang disifatkannya sebagai semakin terdesak dalam usahanya menarik Ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) menyertai pembangkang.

”Anwar telah berjanji kepada rakyat bahawa dia akan membentuk kerajaan baru pada 16 September dan secara tiba-tiba juga mahu menjadikan tarikh ini sebagai cuti umum. ”Ini semua muslihat Anwar, dia memang bijak untuk memikat hati rakyat, tetapi dia lupa yang rakyat kini semakin matang dan mereka tidak mudah ditipu dengan sebarang fakta yang tidak berasas,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas cadangan Anwar supaya pimpinan pembangkang di lima buah negeri mengisytiharkan 16 September sebagai cuti umum. Anwar berkata, cuti umum itu wajar kerana 16 September adalah tarikh ulang tahun penubuhan Malaysia dan ia merupakan hari bersejarah sama seperti 31 Ogos.

Vui Keong berkata, sejak 45 tahun lalu, rakyat Sabah dan Sarawak telah dapat menerima tarikh 31 Ogos sebagai satu-satunya tarikh kemerdekaan negara.

4 - ARKIB: 03/09/2008 – Anwar ‘terlalu teruja’ tarikh 16 September (oleh lidah pengarang Utusan)

Apabila pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh berakhir pada 26 Ogos lalu dan disusuli dengan majlis angkat sumpah oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Ahli Parlimen kawasan itu dua hari kemudian, ramai yang berpendapat maka redalah sedikit arena politik negara.

Mereka ingin melupakan seketika soal politik, tetapi malang sekali, ketika kita berada dalam bulan penuh keberkatan ini masih ada pemimpin politik yang terus berpolitik 24 jam.

Ini jelas apabila Anwar secara tiba-tiba mencadangkan supaya lima negeri yang kini dikuasai pembangkang menjadikan 16 September sebagai cuti umum – kononnya atas alasan, ia hari bersejarah memandangkan hari penubuhan Malaysia. Sebenarnya, Anwar dan 16 September tidak boleh dipisahkan.

Oleh itu sempena Ramadan, Anwar tidak mahu rakyat lupa tarikh tersebut, beliau mahu rakyat sentiasa ingat bahawa 16 September ada impian pembangkang yang harus dilunaskan. Anwar benar-benar teruja dengan 16 September, beliau sudah tidak sabar lagi untuk ke Putrajaya biar apa cara politik sekalipun.

Justeru bagi mengelakkan rakyat terlupa, Anwar secara tiba-tiba mengemukakan cadangan mengenai cuti umum itu, kononnya atas alasan “kita mahu membuktikan kepada rakyat bahawa pakatan pembangkang tidak mahu menipu sejarah. Tarikh (16 September) ini merupakan hari yang amat bersejarah.”

Persoalannya siapakah yang menipu rakyat? Selama ini kerajaan tidak pernah menipu rakyat mengenai tarikh 16 September.

Tarikh berkenaan sejak turun temurun lagi amat difahami oleh rakyat Malaysia sebagai
tarikh penubuhan Malaysia, malah setiap tahun, tarikh itu pasti akan dikenang terutama oleh warga Angkatan Tentera Malaysia (ATM) kerana ia juga adalah hari ulang tahun pasukan tersebut.

Anwar sengaja terus membangkitkan soal 16 September kerana merasakan kedudukan politik pembangkang semakin tergugat apabila Bajet 2009 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada Jumaat lalu mendapat respons yang positif daripada rakyat.

Anwar memahami memberi cuti adalah cara terbaik untuk mengambil hati rakyat. Apa yang penting melalui pendekatan memberi cuti ini pembangkang akan menjadi popular.

5 - ARKIB : 03/09/2008 – Shabery anggap Pas hipokrit.

KUALA LUMPUR 2 Sept. – Kerajaan Pas Kelantan tidak seharusnya bersikap hipokrit apabila hendak menjadikan 16 September sebagai cuti umum, kata Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek.

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini menyatakan Kelantan setuju dengan cadangan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadikan 16 September iaitu tarikh ulang tahun penubuhan Malaysia sebagai cuti umum.

Ahmad Shabery berkata, adakah dengan sekadar mempertikaikan tarikh tersebut sebagai cuti umum, kesilapan masa lampau Pas Kelantan yang menentang usaha Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman dan pemimpin terdahulu dapat dilupakan begitu sahaja.

Katanya adakah orang seperti Tunku Abdul Rahman tidak cukup semangat Malaysianya hanya kerana tidak mengisytiharkan cuti pada masa tersebut.

6 - ARKIB ruangan SMS – Utusan : 03/09/2008.

019-292XXXX - PAKATAN Rakyat ingin menyerlahkan kepada dunia betapa jahilnya mereka
dalam menilai sejarah negara dan jati diri nasional, lantaran mahu memberi cuti umum pada 16 September.

DEN GOMBAK - 16 SEPTEMBER, cuti atau tidak tidak penting. Untuk perpaduan negara,
adakah baik kita ada dua perayaan kemerdekaan? Kenapa masa menjadi TPM tidak cadangkan? Anehnya negeri Semenanjung yang hendak cuti!

013-936XXXX - ADALAH lebih baik Anwar Ibrahim ‘beri’ cuti sepanjang tahun. Ini lebih baik, tidak payahlah cuti runcit-runcit.
ARKIB UTUSAN : 02/09/2008 – Anwar cadang 16 Sept. cuti umum (Idea asal penubuhan hari Malaysia)

BUTTERWORTH 1 Sept. – Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim mencadangkan supaya pimpinan pembangkang di lima negeri yang dikuasai pakatan pembangkang mengisytiharkan 16 September ini sebagai cuti umum.

Beliau berkata, cuti umum itu wajar kerana 16 September adalah tarikh ulang tahun penubuhan Malaysia dan ia merupakan hari bersejarah, sama seperti 31 Ogos. ”Kita mahu membuktikan kepada rakyat bahawa pakatan pembangkang tidak mahu menipu sejarah. Tarikh (16 September) ini merupakan hari yang amat bersejarah.

”Jadi, kita harap lima negeri yang kita kuasai sekarang boleh diberi cuti umum pada 16 September ini,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis kesyukuran sempena kemenangannya dalam pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh di tapak Ekspo Seberang Jaya di sini malam tadi.

Turut hadir ialah Presiden PKR, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail; Penasihat DAP, Lim Kit Siang; Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan Pesuruhjaya Pas negeri, Saleh Man. Kit Siang yang turut berucap pada majlis itu mencadangkan perkara yang sama.


Related Posts



Tentang-Aku

My photo
kata salah ! tak kata salah ! dunia-oh-dunia !

MyPersonality

Click to view my Personality Profile page

Arkib

 
Copyright © dunia-oh-dunia ! | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog